سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراسم عجیبی که برای ورود به بزرگسالی برگزار می‌شود


 

  • مراسم عجیبی که برای ورود به بزرگسالی برگزار می‌شود

    893880

    16 مرداد 1398 - 13:53

    4997 

    برترین‌ها: بیشتر فرهنگ‌ها برای دوران حساس زندگی همچون زایش، بلوغ، پیوستن به گروه تازه، زناشویی و نظایر آن اهمیت خاصی قائلند. اما همه مناسک به شکل یکسان برگزار نمی‌شود. برخی از آن‌ها واقعا وحشتناک هستند. در این مطلب با مراسم عجیبی آشنا می‌شوید که برای گذار از دوره کودکی به بزرگسالی برگزار می‌شود.

    شیرجه روی زمین، قبیله وانوآتو


    از نظر مفهومی شبیه بانجی جامپینگ است ولی به جای طناب‌های کشی از شاخه‌های مُو استفاده می‌شود و هدف این است که تا حد امکان به مرگ نزدیک شوید. هدف پرش این است که سر با زمین تماس پیدا کند. اگر فرد زنده بماند مرد می‌شود، یک مرد خیلی خوش‌شانس.


    پرش از روی گاو، قبیله حمر

     


    این آیین گذار توسط مردان قبیله حمر در اتیوپی اجرا می‌شود تا بتوانند ازدواج کنند. ابتدا نزدیک‌ترین دوستان و اعضای خانواده پسر جوان سرود می‌خوانند در حالی که مردان قبیله به آن‌ها تازیانه می‌زنند. زخم‌هایی به جا مانده روی کمرشان گواه دردی است که حاضرند تحمل کنند. سپس چهار گاو اخته در کنار هم صف می‌گیرند و پسر برهنه روی آن‌ها می‌دود تا مرد شود.


    شکار شیر، قبیله ماسای

     


    قبیله ماسای در تانزانیا و کنیا رده جنگجویان خود را هر 6 تا 10 سال عوض می‌کنند. نسل بعدی جنگجویان ختنه شده و به کمپ جنگجویان می‌روند و در آنجا زندگی می‌کنند تا نسل بعدی جنگجویان قدرت را به دست بگیرد. در گذشته آن‌ها مباید کمین می‌کردند و فقط با یک نیزه شیر می‌کشتند تا جنگجو به حساب بیایند. اما امروزه شیر‌ها طبق قانون محافظت می‌شوند.


    در جستجوی راه، بومیان آمریکا

     


    بسیاری از قبایل بومی آمریکا، مردان جوان خود را چند روز به طبیعت می‌فرستند تا راه زندگیشان را پیدا کنند.


    غرش عجیب، قبیله اوکیک (Okiek)

     


    پسران و دختران جوان قبیله اوکیک در کنیا به مدت چند ماه از بزرگسالان جدا می‌شوند. در این دوره جدایی، خودشان را با استفاده از خاک به رنگ سفید در می‌آورند تا شکل یک موجود وحشی شوند. سپس توسط یک موجود افسانه‌ای تسخیر می‌شوند که غرش‌اش را می‌توان شب‌ها شنید. وقتی بزرگتر‌ها به آن‌ها ابزاری را نشان دهند که برای تولید این غرش استفاده می‌کردند یعنی بزرگ شده اند.


    زندگی در بیابان، بومیان استرالیا

     


    بسیاری از قبایل بومی استرالیا، مردان جوان خود را به مدت شش ماه به بیابان می‌فرستند تا ببینند آیا آماده مرد شدن هستند یا نه. پسران باید بدون کمک و  کاملا در انزوا زنده بمانند. بعد از شش ماه که برگشتند جزء مردان قبیله به حساب می‌آیند.

    تیز کردن دندان، بومیان جزایر منتاوی (Mentawai)


    برای بومیان جزایر منتاوی، زیبایی اهمیت زیادی دارد. آن‌ها معتقدند که  اگر روح کسی از ظاهر بدنش ناراضی باشد،فرد خواهد مرد. زنان جوانی که به سن بلوغ می‌رسند برای زیبا کردن خودشان، دندان‌هایشان را با سنگ و قلم تیز می‌کنند.


    آزمون شکار، قبیله ماتیس

     


    وقتی پسران قبیله ماتیس در برزیل به شکار می‌روند، یک سم تلخ در چشمانشان می‌ریزند که بینایشان بهتر شود. بعد آن‌ها را کتک و شلاق می‌زنند. در نهایت آن‌ها باید تحمل کنند. سپس با استفاده از سوزن‌های چوبی به خودشان سم قورباغه برگ غول‌پیکر را تزریق می‌کنند.


    خالکوبی صورت، قبیله فولان

     


    زنان قبیله فولان در غرب آفریقا باید صورتشان را خالکوبی کنند تا بزرگسال به حساب بیایند. این فرآیند چند ساعت طول می‌کشد و معمولا با یک تکه چوب تیز انجام می‌شود. اگر دختری گریه کند، هنوز کودک به حساب می‌آید و باید منتظر باشد تا خالکوبی‌هایش تمام شود و ازدواج نند.


    کریپتیا (Krypteia)، قبیله اسپارتی

     


    به عنوان بخشی از آموزش اسپارتی، مردان جوان در کریپتیا شرکت می‌کند که یک جنگ سالانه در برابر برده‌هاست. پسران 12 ساله با استفاده از تاکتیک‌های که آموزش اسپارتی یاد گرفتند؛ در کشتار برده‌ها مشارکت می‌کنند.


    فراموشی کودکی، قبیله آلگونوکین

     


    وقتی نوبت به آزمون مردانگی پسران جوان این قبیله می‌رسد، آن‌ها را به یک منطقه خلوت می‌برند و دارویی قوی به نام ویسوکان به آن‌ها می‌دهند. هدف از این کار این است که مردان همه خاطرات کودکیشان را فراموش کنند که شامل خانواده و دوستان هم می‌شود. اگر مرد جوان بعد از بازگشت به روستا خاطراتش را به یاد آورد یک بار دیگر به او دارو می‌دهند.


    مسابقه شلاق زدن، قبیله فولا

     


    پسران جوان فولا باید نبرد شلاق‌زنی را تحمل کنند که در آن با پسری از یک قبیله دیگر مبارزه می‌کنند تا مرد شوند. ترکه‌هایی که از آن برای زدن یکدیگر استفاده می‌کنند نوک و خارهای تیزی دارد که درد را به حداکثر می‌رساند. هر دو پسر تلاش می‌کنند بدون عقب نشینی یا نشان دادن ضعف ضربات را تحمل کنند. پسری که پیروز شود حق مرد شدن را به دست می‌آورد.

    زخم‌آرایی، قبایل رودخانه سپیک

    اگرچه زخم‌آرایی یک آئین رایج در سراسر دنیاست، اما توسط قبایل رودخانه سپیک در پاپو آگینه نو به عنوان بخشی از مراسم گذار به مردانگی انجام می‌شود. این فقط بخش کوچکی از مراسمی است که چند هفته طول می‌کشد. بزرگان قبیله با استفاده از تیغ‌های صورت‌تراشی همه جای بدن مردان جوان را به صورت طرح‌دار می‌بُرند تا شبیه پوست تمساح شود. آن‌ها معتقدند که تمساح بعد از این هر نوع شباهت ظاهری که در بدن پسر مانده را از بین می‌برد.


    مراسم ایریا، قبیله اوکریکا

     


    قبیله اوکریکا در نیجریه معتقدند که زنان جوان قبیله در کودکی با ارواح آب رابطه عاشقانه برقرار می‌کنند. به همین دلیل، دختران جوان باید مراسم ایریا را انجام دهند تا به عشق خود با این ارواح خاتمه دهند و بتوانند ازدواج کنند. این مراسم شامل چند روز آواز خواندن در کنار رودخانه است که در آن ارواح آب آخرین تلاششان را برای اسیر کردن عشقشان می‌کنند، تا اینکه مردی از قبیله نجاتشان می‌دهد.


    فستا د ماکاس نواس (Festa de Mocas Nuevas)، قبیله تیکونا

     


    این مراسم توسط قبیله تیکونا در شمال غربی آمازون اجرا می‌شود و آئین گذار به دوره زنانگی برای همه دختران قبیله است. دختران را در آغاز قاعدگی به مدت چند ماه داخل یک اتاق کوچک رها می‌کنند و تصور می‌شود که به دنیای زیر زمین می‌روند. بعد از بازگشت و آزادشدن زن می‌شوند.


    پالایش، قبیله سامبیان

     


    پسران جوان را در هفت سالگی از مادرشان جدا می‌کنند و به کلبه‌ای می‌برند که همه مرد هستند و 10 سال بعدی عمرشان را در آن زندگی‌ می‌کنند. در این دوره، آن‌ها به شدت درگیر خونریزی بینی، استفراغ و مدفوع اجباری قرار می‌گیرند تا از ناپاکی‌ها رها شده و مرد شوند.

     


    پاکسازی، قبیله ماتائوسا (Matausa)

     


    علاوه بر زخم‌آرایی، پاپوآ گینه نو رسوم دیگری هم دارد. قبیله ماتائوسا معتقد است که یک پسر هرگز متوجهقدرت واقعی خود  نمی‌شود تا وقتی که بدنش پاکسازی شود. برای رهایی از آلودگی و کمک به آن‌ها در رسیدن به قدرت و نشاطی که یک جنگجو نیاز دارد، مردان جوان ابتدا دو نی چوبی را وارد گلویشان می‌کنند تا استفراغ کنند. سپس نی‌ها را وارد سوراخ بینی کرده و زبانشان را زخمی می‌کنند تا مرد شوند.


    قربانی کردن دشمن، آزتک‌ها

     


    آموزش نظامی پسری که در امپراتوری آزتک زندگی می‌کند از 17 سالگی آغاز می‌شود، و فقط وقتی مرد می‌شود که دشمن را اسیر کند و برای قربانی کردن با خود بیاورد. هدف بعدی او بسیار سخت‌تر می‌شود. اگر بخواهد جنگجوی جگوار یا عقاب شود، باید 20 دشمن دیگر را هم اسیر و قربانی کند.


    مراسم اوکیپا (Okipa)، قبیله ماندان

     


    برای اینکه یک پسر ماندان جنگجو شود، باید چهار روز بدون خواب روزه بگیرد. پسران را در روز پنجم به کلبه‌ای می‌برند و سیخ‌های چوبی را از پوست و گوشت ناحیه سینه و شانه آن‌ها رد کرده و از سقف آویزان می‌کنند. آن‌ها باید در کل این فرآیند لبخند بزنند تا در نهایت بیهوش شوند. اما هنوز تمام نشده! بعد از اینکه پسران به هوش می‌آیند، انگشت کوچک خود را به عنوان هدیه به ارواح می‌بُرند و مرد می‌شوند.


    ختنه، قبیله ماردودجارا (Mardudjara)

     

    بزرگان قبیله ماردودجارا، پسران را برای مرد شدن به جایی می‌برند که کسی نباشد. در حالی که یکی از بزرگان روی سینه او نشسته، یک نفر دیگر او را ختنه می‌کند. بعد از تحمل این عمل بدون هیچ بیهوشی، پوست بریده شده را به او می‌دهند و باید بدون جویدن آن را قورت دهد. پسر بعد از بهبودی دوباره به یک منطقه ایزوله برده می‌شود و دوباره او را ختنه می‌کنند و او باید ایستاده روی آتش خونریزی کند تا مرد شود.


    دستکش مورچه گلوله، قبیله ساتره ماوه


    در اعماق جنگل آمازون در برزیل قبیله ساتره ماوه (Satere-Mawe) قرار دارند. پسران جوان باید دستکش‌های پر از مورچه گلوله بپوشند و بدون اینکه به خود بپیچند 10 دقیقه برقصند. متاسفانه مورچه گلوله دردناک‌ترین نیش را در بین حشرات دارد که باعث فلج شدن و درد وحشتناکی تا 24 ساعت می‌شود.


    ختنه زنان

     

    این عمل وحشتناک در بخش‌هایی از آفریقا، خاورمیانه و آسیا انجام می‌شود.

    منبع: list25