سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قفل ترافیک بر جاده تبریز - آذرشهر


 

  • قفل ترافیک بر جاده تبریز - آذرشهر

    در آخرین مورد از این حوادث طی چند روز گذشته، واژگونی یک مینی‌بوس فرسوده متعلق به شهرک صنعتی سلیمی در نزدیکی تبریز مصدومیت 16 کارگر را در پی داشت. علاوه بر این، روزانه تا 2 ساعت معطلی در ترافیک چند کیلومتری این مسیر سهم کارگرانی است که خسته از کار روزانه در حال عزیمت به خانه هستند. با وجود چهاربانده کردن حد فاصل میدان راه‌آهن تا ورودی سردرود، باز هم ترافیک در این مسیر وجود دارد. کارشناسان شهری معتقدند تنها 2 راه نوسازی مینی‌بوس‌های جابه‌جاکننده کارگران و دیگری ایجاد خط‌آهن در مسیر تبریز به صنایع واقع در مسیر تبریز به آذرشهر برای کاهش این ترافیک وجود دارد.

    • مینی‌بوس‌های فرسوده؛ بلای جان کارگران و محیط زیست

    برای پی بردن به عمق آسیبی که مینی‌بوس‌های فرسوده به ترافیک و محیط ‌زیست و همچنین سلامت کارگران وارد می‌کنند، کافی است دقایقی از پل ورودی سردرود نظاره‌گر جاده بود. صدها مینی‌بوس فرسوده و دودزا که برخی 40 سال از عمرشان می‌گذرد، با آلایندگی شدیدی که با مصرف گازوئیل به وجود می‌آورند، هر روز در این مسیر تردد می‌کنند؛ مینی‌بوس‌هایی که با حرکت کُند خود برای خودروهای دیگر مشکل‌آفرین هستند. این مینی‌بوس‌ها مشکلات فنی متعددی دارند و قادر به مانور حرکتی مناسب در ترافیک هم نیستند و باید هر روز شاهد اعتراض رانندگان به این شیوه تردد پشت مینی‌بوس‌های دردسرساز بود.  

    در حالی که طبق قانون حداکثر عمر مینی‌بوس‌ها برای تردد در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری بین 15 تا 20 سال است، به نظر نمی‌رسد جایگزینی برای این مینی‌بوس‌های 40 ساله وجود داشته باشد. آن‌گونه که تعدادی از رانندگان این وسایل نقلیه به همشهری می‌گویند، با توجه به عمر بالای اینمینی‌بوس‌ها، معاینه فنی هم برای آنها انجام نمی‌شود. از سوی دیگر، گازوئیل ارزان مورد استفاده در مینی‌بوس‌ها هم با دودزایی قابل توجه محیط ‌زیست غرب تبریز را آلوده‌تر می‌کند.  

    به گفته این رانندگان، قیمت مینی‌بوس‌های جدید بالاست و آنها هزینه‌های جریمه پلیس برای نقص فنی و نداشتن معاینه فنی را به خرید مینی‌بوس جدید ترجیح می‌دهند. کارخانه‌داران هم گزینه دیگری برای ایاب و ذهاب کارگران ندارند و با رانندگان مینی‌بوس‌های فرسوده کنار می‌آیند. از سوی دیگر، بنا به آمار سال‌های اخیر، سهم مستقیم و غیرمستقیم این مینی‌بوس‌ها در ایجاد تصادف‌های مرگبار در این مسیر نسبت به تعداد و سهم خود از خودروهای ترددکننده مقام اول را دارد و روزانه 40 هزار کارگر در معرض تصادف و آسیب‌های جسمی گاه برگشت‌ناپذیر قرار دارند.  به گفته «رضا کریمی‌نژاد» رئیس پلیس راه استان، خواب‌آلودگی و خستگی رانندگانی که چندین ساعت در روز در این مسیر تردد می‌کنند و به واسطه خستگی و فرسوده بودن خودرو قدرت کنترل آن را ندارند، از عوامل تشدیدکننده تصادفات مرگبار است؛ تصادفاتی که گاه به شکل خروج از جاده و واژگون شدن خودرو رخ می‌دهد.

    • ایجاد خط‌آهن ویژه صنایع در غرب تبریز

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در حال حاضر احداث راه‌آهن در مسیر تبریز - آذرشهر یکی از اولویت‌های مهم این شرکت و صاحبان صنایع بزرگ واقع در غرب این شهر، شهرک سلیمی و صنایع آذرشهر است، اظهار می‌کند: در این زمینه طی چند سال گذشته رایزنی‌های متعددی صورت گرفته، اما هیچ‌گاه مشکل به حادی چند ماه اخیر نبوده است در حال حاضر هزاران ساعت از نیروی کار در این مسیر تلف می‌شود که زیان اقتصادی بزرگی برای استان است و علاوه بر این، ترافیک شهری موجب گلایه‌ شهروندان ساکن غرب تبریز، سردرود و آذرشهر هم شده است. «مرتضی نیرومند» می‌افزاید: با توجه به این‌که شهرک سلیمی بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شمال غرب کشور است و 770 واحد صنعتی فعال با 35 هزار کارگر دارد، اولویت ایجاد ایستگاه راه‌آهن با این شهرک است. توانستیم این ایستگاه را داخل شهرک سلیمی راه‌اندازی کنیم که به صنایع واقع در این محدوده هم خدمات ارائه می‌کند و در حال حاضر مشکلی از نظر ایستگاه نداریم.

    وی بیان می‌کند: تنها مشکل، نبود واگن مسافری برای تردد در این مسیر است که ظاهرا باید شرکت راه‌آهن آن را تامین کند. در مذاکراتی که با معاون وزیر راه در تبریز و مدیریت راه‌آهن آذربایجان داشته‌ایم، قول مساعد برای حل این مشکل گرفته‌ایم. این مسئول، هم‌زمانی حرکت قطار دانشگاه شهید مدنی با مسیر پیشنهادی جدید صنایع را یکی از موانع پیش رو می‌داند و می‌گوید: در این زمینه هم مذاکراتی صورت گرفته و در نهایت 2 زمان پیشنهادی برای تردد قطار تبریز به شهرک سلیمی از سوی راه‌آهن داشته‌ایم که این مانع هم برطرف شده است. وی تاکید می‌کند: بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در این مسیر و خرید واگن است. با توجه به این‌که تمامی کارهای خواسته‌شده را انجام داده‌ایم، منتظر مساعدت راه‌آهن هستیم و امیدواریم هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی این قطار باشیم. از نظر بازدهی اقتصادی تردد قطار در این مسیر هیچ نگرانیوجود ندارد. در مرحله اول حداقل هزار مسافر برای استفاده از این قطار پیش‌بینی شده است.

    مدیرکل راه‌آهن آذربایجان هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که از سال 93 خدمات ریلی در مسیر تبریز - آذرشهر ارائه می‌شود، می‌گوید: این خط‌آهن برقی که یکی از بهترین خطوط ریلی کشور است، برای جابه‌جایی به صدها دانشجو، استاد و دیگر شهروندان خدمات‌ می‌دهد و با توجه به زیربناهای فنی موجود آمادگی دارد برای جابه‌جایی به کارگران هم  سرویس‌دهی داشته باشد.

    «شاپور ارسلانی» می‌افزاید: برای این‌که بتوانیم در این مسیر خدمات‌دهی مناسبی داشته باشیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم باید تعداد مسافران، ساعات حرکت و درخواست‌های صاحبان صنایع به راه‌آهن اعلام شود تا در این زمینه برنامه‌ریزی صورت بگیرد و بودجه‌های لازم اختصاص پیدا کند. وی بیان می‌کند: در آخرین جلسه‌ای که حدود 2 ماه قبل در این زمینه و در محل شهرک سلیمی برگزار شد - ضمن بررسی شرایط موجود و اقدامات انجام شده -تقاضای صاحبان صنایع، تعداد نفراتی که باید جابه‌جا شوند و ساعات حرکت اعلام شد که بر اساس آن اقدام می‌کنیم. مدیر کل راه‌آهن آذربایجان تاکید می‌کند: با توجه به این‌که این قطار مسافران دیگری جز کارگران و فعالان صنعتی این منطقه ندارد و در ساعات مشخصی تردد می‌کند، قطاری اختصاصی محسوب می‌شود که باید برنامه‌ریزی برای تردد آن به صورت چارتری باشد. با توجه به کاهش بسیار زیاد زمان تردد با قطار نسبت به خودرو، با توجه به معطلی در ترافیک، انتظار می‌رود این خط یکی از مسیرهای مورد استقبال جامعه کارگری و عاملی برای کاهش ترافیک شدید در جاده تبریز - آذرشهر باشد.