سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توافق تاریخی کاهش تولید نفت 2 برابر خواهد شد


 

  • توافق تاریخی کاهش تولید نفت 2 برابر خواهد شد

    به گزارش شفاف به نقل از راشاتودی، در حالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان به تازگی بر روی بزرگترین کاهش تولید نفت در تاریخ توافق کرده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، می‌گوید که این کاهش تولید به زودی 2 برابر می‌شود تا جهان را به تجارت بازگرداند.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان دیگر خارج از این بلوک توافق کردند تا در ماه می و ژوئن تولیدات خود را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این میزان معادل 10 درصد عرضه جهانی نفت است و بزرگترین کاهش تولید در تاریخ می‌باشد.

    اما ترامپ در توییت دیشب خود نوشت: با توجه به اینکه من در مذاکرات شرکت داشتم، عددی اوپک پلاس به دنبال کاهش آن است 20 میلیون بشکه در روز است نه 10 میلیونی که برای عموم گزارش شده است. اگر چیزی نزدیک به این اتفاق بیفتد و جهان پس از کووید 19 به تجارت بازگردد، صنعت انرژی دوباره قدرتمند خواهد شد و این بسیار سریع‌تر از آن‌چه در حال حاضر تخمین می‌زنند خواهد بود.

    البته ترامپ اولین کسی نیست که در مورد رقم 20 میلیون بشکه در روز یا یک پنجم عرضه نفت جهان، صحبت می‌کند. منابع آگاه می‌گویند این رقم در مذاکرات هفته گذشته اوپک پلاس هم مورد مذاکره قرار گرفته و در پیش‌نویس بیانیه این گروه که به روئیت رویترز رسیده بود، هم دیده شده بود.




پختن 500 هزار صدف زنده در نیوزیلند بر اثر گرمای زیاد


 

  • پختن 500 هزار صدف زنده در نیوزیلند بر اثر گرمای زیاد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر اندرو جفز، دانشمند دریایی از دانشگاه اوکلند در این باره اظهار داشته که این مرگ دسته‌جمعی صدف‌ها در منطقه "نورثلند" نیوزیلند به دلیل یک دوره هوای گرم استثنایی همراه با جزر و مد کم در میانه روز که صدف‌ها را در معرض خطر قرار داده بود، رخ داده است.

    به گفته این دانشمند علوم محیط زیست دریایی، به زودی حیات دریایی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرد و اقدامات زیادی (به جز مواردی مانند ایجاد سایه‌بان برای صدف‌ها که در واقع غیرعملی است) برای محافظت از این صدف‌های آسیب‌پذیر قابل اجرا نبوده است.

    منطقه "نورثلند" در شرایط خشکسالی قرار داشته و  بسیاری از بخش‌های این منطقه در اتفاقی بی‌سابقه بیش از 40 روز است که شاهد بارندگی نبوده‌اند. تأثیرات این خشکسالی شدید بوده و گونه‌ای از پرندگان موسوم به "پرندگان کیوی" در جست‌وجوی آب هلاک شده و تانکرهای آب شیرین نیز به سرعت برای پر کردن مخازن آب باران به جوامع دورافتاده این منطقه اعزام می‌شوند.

    در این شرایطِ خشکسالی و در زمانی از روز که نور خورشید در شدیدترین میزان خود قرار دارد، هزاران کفه صدف در معرض نور شدید خورشید "پخته شده" و از بین رفتند.

    به گفته دانشمندان حدود یک دهه است که صدف‌ها تحت شرایط تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند اما اکنون با تشدید بحران‌های اقلیمی، شرایط برای این جانداران شدیدتر و ویران‌کننده‌تر شده است. امروزه این تغییرات و بحران‌ها بر تمامی کلونی‌های جانداران دریایی و آبزیان تاثیر منفی دارد.

    این مناطق جزر و مدی در حال حاضر نیز با توجه به شرایط شدید جوی مکانی بسیار نامناسب برای زندگی هستند، به طوری که در طول تابستان از تابش آفتاب بسیار گرمی برخوردار هستند و این امر شرایط آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند و باعث می‌شود تنها جانداران و گیاهان بسیار مقاوم در آن‌ها دوام بیاورند.

    ساکنان محلی "نورثلند" در پی مرگ دسته‌جمعی این صدف‌ها از بوی تند و زننده‌ ناشی از لاشه آن‌ها خبر داده‌اند. با وجود آن که مرغ‌های دریایی و دیگر موجودات دریایی بسیاری از این صدف‌ها را از محل پاکسازی کرده‌اند، هنوز لاشه صدها صدف دیگر در این منطقه باقی مانده است که بوی زننده‌ای را در محیط متساعد می‌کنند. طبق برآوردها حدود 500 هزار لاشه صدف در این منطقه مشاهده می‌شود.

    مقامات نیوزیلند که در حال انجام تحقیقات لازم در ارتباط با این پدیده ناخوشایند زیست‌محیطی هستند از مردم خواسته‌اند که صدف‌های آسیب‌دیده را جمع‌آوری نکرده و از خوردن آن‌ها خودداری کنند.




نمایشگاه 2020 CES از تلویزیون 292 اینچی 8K سامسونگ تا خودروی پرنده هیوندای


 

  • نمایشگاه 2020 CES از تلویزیون 292 اینچی 8K سامسونگ تا خودروی پرنده هیوندای

    به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از انگجت نوشت: چند روز به شروع نمایشگاه بین‌المللی CES در سال 2020 مانده و رسانه‌ها در حال حاضر مشغول آماده شدن برای نمایشگاه کالاهای الکترونیکی مصرفی (Consumer Electronics Show) یا همان CES  هستند. این رویداد سالانه برای رونمایی از فناوری‌های جدید در لاس‌وگاس آغاز می‌شود. سعی می‌کنیم اغلب این فناوری‌های جدید را بررسی کنیم. 

    در اینجا نگاهی داریم به آنچه انتظار می‌رود در این نمایشگاه جذاب به نمایش گذاشته شود. 

    • نمایشگرهایی در اشکال و ابعاد مختلف

    نمایشگاه بین‌المللی CES بدون رونمایی از نمایشگرهای جدید و بدیع CES نخواهد بود و به نظر می‌رسد این روند در سال 2020 نیز تغییر نخواهد کرد. 

    انتظار می‌رود مانند سال‌های گذشته از صفحه نمایش‌های تلویزیونی بزرگ‌تر و بهتری رونمایی شود مثلا نمایشگرهایی که کیفیت 8K  را ارائه می‌دهند. در واقع هیچ‌کس واقعاً به تلویزیون 8K  احتیاج ندارد، چراکه محتواهایی با این کیفیت با توجه به عدم وجود رسانه‌های پخش‌کننده تصاویر 8K  موضوعیت ندارند، اما این موضوع مانع نمی‌شود تولیدکنندگان از ساخت این نمایشگرها صرف نظر کنند. 

    بسیاری منتظر رونمایی از نمایشگر عجیب 292 اینچی 8K  سامسونگ موسوم به"The Wall"  هستند. کارشناسان می‌گویند اگر در این نمایشگاه این نمایشگر را نبینیم، ناامید خواهیم شد. 

    گذشته از آن، به احتمال زیاد شاهد بهبود پنل‌های OLED به اضافه پیشرفت بیشتر در میکرو ال‌ای‌دی(MicroLED) خواهیم بود. نمایشگرهای MicroLED ظاهراً همان روشنایی و رنگ پنل‌های OLED را ارائه می‌کنند، اما ماندگاری بیشتری دارند. 

    در حالی که تلویزیون‌های معمولی خسته‌کننده شده‌اند از تمام شرکت‌های بزرگ انتظار موارد شیک و جدید می‌رود. مثلا سامسونگ روی تلویزیون بدون قاب کار می‌کند و ال‌جی نیز احتمال قریب به یقین از یک OLED رول شوند پرده‌برداری خواهد کرد. 

    البته نمایشگاه CES جایگاه نمایش نمایشگرهای کوچک‌تر خصوصاً در قالب لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند نیز خواهد بود. سال 2019 سال شلوغی برای صفحه نمایش‌های تاشو بود و انتظار می‌رود در سال 2020 شاهد حضور شرکت‌های بیشتری در حوزه نمایشگرهای منعطف، این بار نه فقط در تلفن‌های هوشمند بلکه در لپ‌تاپ‌ها باشیم. همچنین اگر دستگاه‌های بیشتری با صفحه نمایش دوگانه ببینیم، متعجب نخواهیم شد. 

    • فناوری حمل‌ونقل

    اگرچه ظاهراً نمایشگاه بین‌المللی CES یک نمایشگاه فنی است، اما خودروها طی چند سال گذشته جای خود را در این نمایشگاه باز کرده‌اند. انتظار می‌رود در 2020 CES وسایل نقلیه مفهومی بیشتری را مشاهده کنیم که به جدیدترین ویژگی‌های مربوط به هوش مصنوعی، فناوری رانندگی مستقل یا خودران و نوآوری‌های خودروهای برقی مجهز باشند. 

    چند شرکت از قبل آنچه را می‌خواهند در این نمایشگاه نشان دهند، اعلام کرده‌اند. مثلا «استون مارتین» خبر از نمایش یک آینه وسط با قابلیت نمایش سه تصویر هم‌زمان از عقب و نقاط کور خودرو را داده است. «فیات کرایسلر» از طرح یک اتاق خودروی تمام دیجیتالی رونمایی می‌کند. «هوندا» دستیار هوش مصنوعی خود را نشان می‌دهد و «جیپ» قصد دارد اولین ناوگان پلاگین هیبریدش را به معرض نمایش بگذارد. 

    همچنین مشتاقانه منتظریم تا موتور سیکلت برقی Nawa به همراه اسکوتر برقیeScooter  و eMoped را از شرکت Segway ببینیم. اما شاید هیجان‌انگیزترین نمایش در بخش حمل‌ونقل در این نمایشگاه حضور خودروی پرنده «هیوندای» باشد. 

    پیش‌بینی می‌شود حوزه خانه هوشمند و لوازم خانگی متصل بخش بزرگی از2020 CES باشد. امسال نه تنها یخچال‌ها و اجاق‌های متصل بیشتری را خواهیم دید، بلکه شاهد دستگاه‌های بیشتری مانند شیر آب هوشمند، دوش هوشمند، لامپ هوشمند و حتی لوازم منحصربه‌فرد باغبانی نیز خواهیم بود. 

    همچنین اگر در حوزه دوربین‌های امنیتی شاهد رقابت بیشتری بین شرکت‌های Nest وRing  باشیم، تعجب نخواهیم کرد. 

    مهم‌تر از همه این است که انتظار می‌رود همه این شرکت‌ها اعتماد مشتریان را از لحاظ امنیتی جلب کنند. مثلا Ring چند هفته پیش با مشکل روبه‌رو شد، چراکه هکرها توانستند در سیستم‌های آن نفوذ کنند و حتی یک کودک هشت ساله را ترسانده بودند. این امر می‌تواند اهمیت ایجاد امنیت توسط شرکت Ring و شرکت مادر آن یعنی آمازون و شرکت گوگل را نشان دهد که اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنند به خصوص وقتی پای امنیت خانه در میان است. 

    • دستیارهای هوشمند

    می‌دانیم که گوگل، آمازون و سایر غول‌های فناوری حضور پررنگی در CES خواهند داشت بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های بیشتری نظیر تلویزیون، خودرو و غیره را ببینیم که به دستیار هوشمند مجهزند. چنان‌که از ال‌جی خبر می‌رسد که می‌خواهد از سینمای خانگی خود که مجهز به دستیار هوشمند برای پخش صدا به یک اندازه به تمام نقاط اتاق است، رونمایی کند. 

    انتظار داریم در2020 CES اتصال 5G  نه تنها در تلفن‌های هوشمند بلکه در لپ‌تاپ‌ها و سایر موارد بروز کند. قبلاً این ویژگی را در لپ‌تاپ 9510 Dell Latitude مشاهده کرده‌ایم که همین هفته پیش رونمایی شد. 

    شبکه‌های 5G  در حال حاضر خیلی رایج نیستند، اما با ورود لپ‌تاپ‌های قادر به پشتیبانی از این فناوری در ماه مارس سال جاری احتمالا از الان گسترده‌تر خواهند شد. از آنجا که شرکت‌های مخابراتی AT&T و Verizon ردپای خود را در فناوری 5G  پررنگ‌تر می‌کنند، مطمئناً از جانب شرکت Dell شاهد سخت‌افزار سازگار با 5G  خواهیم بود و 2020 CES می‌تواند اولین فرصت ما برای دیدن آنها باشد. 

    • همه چیزهای دیگر

    وقتی نوبت به محاسبات می‌رسد، می‌توان منتظر لپ‌تاپ‌های فوق سبک با جدیدترین تراشه‌های نسل 10 اینتل بود و شاید برخی اخبار گرافیکی از شرکت AMD نیز بشنویم. با وجود تراشه‌های قدرتمندتر، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی نیز می‌توانند حضور برجسته‌ای در CES  داشته باشند. 

    با توجه به این‌که انتظار می‌رود «پلی استیشن 5» و «ایکس باکس سریX» اواخر سال جاری عرضه شوند، شاهد حضور شرکت‌های بیشتری در بازار لوازم جانبی بازی باشیم. با ظهور Stadia  و xCloud در سال 2020 شاید در عرصه بازی‌های ابری نیز خبرهایی باشد. 

    همچنین حتما شاهد پوشیدنی‌های بیشتری با محوریت مراقبت‌های بهداشتی خواهیم بود، اگرچه قطعا انتظار نداریم چیزی بتواند مچ‌بند هوشمند فیت‌بیت یا اپل واچ را بخواباند. هدفون‌های واقعا بی‌سیم نیز با توجه به عرضه ایرپادهای جدید اپل قطعاً در2020 CES نیز حضور خواهند داشت تا با این محصول رقابت کنند. همچنین انتظار می‌رود شاهد ایربادهای بیشتری با ویژگی لغو صدای مزاحم و قیمت ارزان‌تر باشیم. 

    البته در نمایشگاه CES همیشه باید انتظار غیرمنتظره‌ها را داشت، چراکه هر سال نوآوری‌هایی صورت می‌گیرد که ما را شگفت‌زده می‌کند، خواه یک پمپ شیر مادر هوشمند باشد یا یک ربات نانو یا یک همبرگر بدون گوشت. 
    به هر حال باید صبر کنیم تا ببینیم جهان چه فناوری‌های جدیدی به خود خواهد دید. 




نام ایرانی

منتظر به دنیا آمدن اولین فرزندمان بودیم. خواستیم قبل از هر چیز اسمی برایش انتخاب کنیم بنابراین چندتایی اسم دختر و پسر را با هماهنگی همسرم مشخص کردیم و تصمیم گرفتیم یکی از آنها را بعد از تولد نهایی کنیم. در انتخاب این نام ها سعی کردیم حتما اسم ایرانی استفاده کنیم یعنی نام هایی که در چهارچوب محدوده جغرافیای کشورمان باشد. البته کمی مشکل بود وقتی دقیق تر به اسامی متداول نگاه می کردیم بعضاً ریشه غیر ایرانی داشتند و یا اسم های خارجی بودند که از چند دهه پیش مورد نظر بعضی از خانواده های ایرانی قرار گرفته بود نظر ما را تامین نمی‌کرد به هر حال نظر به اهمیت موضوع باید نامی برگزیده می شد که فرزندمان از داشتن آن نام احساس خوشحالی و غرور کند.

baby-name.jpg

انتخاب اسم در گذشته

در این رابطه یادم آمد که در دوران تحصیل در مدرسه بعضا اسم بچه های کلاس چنان نامتعارف بود که در زمان حضور و غیاب توسط معلم موجب خنده دانش آموزان و ناراحتی افراد مذکور می‌شد. که البته معلمین و اساتید هم کم مقصر نبودند. مثلا در دوران دانشگاه نام یکی از دختران فرانک بود و استاد دانشگاه نام دختر را به تمسخر Frank صدا میزد و سبب شرمساری آن دختر می شد. چه برسد نام هایی که بعضا به سبب بی دقتی پدر مادر ها در نامگذاری اسامی مناسبی نبودند و همواره سبب ناراحتی شخص می شدند. شنیده ایم هم که تغییر اسم پروسه ای زمان بر، هزینه بر و بعضا غیر ممکن است چون شرایط مشکلی دارد.

بدون شک این مطلب برای دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که روحیه لطیف تری دارند و اسم با مفهوم بد یا مغایر عرف جامعه، سبب سرخوردگی و چه بسا افسردگی شان می شوند. در چند دهه گذشته در بسیاری از شهرهای ایران به دلیل کم سوادی افراد انتخاب اسامی برای فرزندان بر اساس ذهنیات و فرهنگ غالب جامعه صورت می گرفت. آنطور که باید به انتخاب اسم دقت نمی شد.  ولی افراد تحصیل کرده یا افراد بلند پایه که به لحاظ شغلی از مراکز مهم دولتی به شهرهای مختلف اعزام و بعضاً برای همیشه در محل خدمت جدید ماندگار می‌شدند، فرهنگ جدیدی را منتقل می کردند که مورد پذیرش افراد بومی واقع می‌شد و این جریان در انتخاب نام برای فرزندانشان نیز تاثیر بسزایی داشت.

name-farsi.jpg

انتخاب اسم جدید

خوشبختانه فناوری های جدید نیز یکی از مهمترین راه های رسیدن به هدف یعنی انتخاب نام مورد نظر برای ما بود. با جستجو در اینترنت به سایتی برخوردیم به اسم «نام فارسی» که در آن اطلاعات کامل در مورد اسامی فارسی، کردی، لری، ترکی و سایر ریشه ها و معانی آنها، مشاوره در خصوص انتخاب نام، اسامی جدید و معانی آنها وجود داشت. خیلی جالب است که خیلی نام های اصیل ایرانی هستند که خیلی ها با آن آشنایی ندارند و مشاوره اسم نام فارسی به ما پیشنهاد دادند و با کمک ایشان اسم دلخواهمان را انتخاب کردیم و بسیار راضی از این انتخاب در انتظار تولد کودک مان هستیم. پیشنهاد می کنم اینستاگرام نام فارسی را نیز ببینید. پیجی که شامل طراحی زیبای نام های ایرانی به همراه معنی اسم ها است.

 




آمار بالای مردودی خودروها در معاینه فنی


 

  • آمار بالای مردودی خودروها در معاینه فنی

    به گزارش همشهری آنلاین حسین مقدم در گفت‌وگو با شهرنوشت از کاهش 8 درصدی مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 254 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. از این تعداد، 907 هزار دستگاه خودرو برای اولین بار مراجعه کرده بودند که در حدود 22 درصد از آن‌ها در آزمون آلایندگی، 7 درصد از آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، 4 درصد کمک فنر، 9 درصد تست ترمز و 16 درصد عیوب ظاهری مردود شدند.

    وی افزود: در مجموع 38 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

    مقدم همچنین در مورد آمار تست کنار جاده‌ای، عنوان کرد: از ابتدای سال تا پایان آذرماه، 3623 دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته که 90 درصد دارای معاینه فنی و 10 درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند؛ همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی تمامی خودروها،  17 درصد در آزمون آلایندگی مردود شدند.

    وی ادامه داد: در سال جاری نیز طرح معاینه فنی تست کنار جاده‌ای با هدف پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در شهر با مشارکت پلیس راهور از ابتدای شروع مرحله دوم طرح کاهش انجام شد. در این طرح، معاینه فنی 426 دستگاه خودرو ابطال و برای 784 دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس، جریمه صادر شد.

    سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این که در سال جاری برای 300 هزار دستگاه خودرو معاینه فنی برتر صادر شده است، اعلام کرد: حدود 50 درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز شهر تهران متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بوده و 33 درصد معاینه فنی برتر دریافت کرده‌اند.